Magyarországon jelenleg nagyon alacsony a hidrogén üzemanyagcellás járművek száma – nyilvánosan elérhető statisztikák nem mutatnak mérhető értékeket. Az Alternative Fuels Observatory 2025. márciusi adatai szerint a „5Z” (hidrogén üzemanyagcellás) járműkódú járművek mennyisége a hazai regisztrációk között gyakorlatilag változatlan, tehát minimális, gyakorlatilag nullának mondható.
Mi alapján következtethetünk a jövőbeni elterjedésre?
1. Megjelenés és infrastruktúra
-
2022-ben Budapesten átadták az első nem nyilvános hidrogén töltőállomást, és ekkor érkezett meg az első Toyota Mirai, hazai használatra .
-
2024 elejére Magyarországon már 1-2 nyilvános töltőállomás is megnyílt .
-
Ezek az események a technológiai bevezetést jelzik, de nem jelentenek tömeges megjelenést.
2. Európai összehasonlítás
A Clean Hydrogen Observatory szerint 2023 végére az egész Európai Unióban körülbelül 88 000 üzemanyagcellás jármű volt üzemelésben, 2024-re pedig globálisan mintegy 87 600-ra becsülték a teljes állományt (mfgt.hu). Ezeknek mindössze kevesebb mint 10%-a (azaz kevesebb mint 8800) található Európában (mfgt.hu).
3. Magyarországi várható arány
-
Hazai autópark: kb. 4,4 millió személygépkocsi (2019-es adat, azóta alig nőtt).
-
Az Európában 2023-ban kb. 8 800 hidrogén járművel számolva – ha arányosan eloszlik, akkor Magyarországhoz az EU ~1%-os lakossági részesedése alapján ez 80–100 járművet jelentene.
-
Tekintettel azonban a hazai infrastruktúra kezdeti szakaszára, a tényleges szám valószínűleg ennél is alacsonyabb, sokkal inkább néhány tíz jármű lehet reális.
Következtetés tűzoltók számára
Jelenleg Magyarországon rendkívül ritka a hidrogén üzemanyagcellás jármű – valószínűleg alig több mint néhány tucat lehet belőlük, és éves regisztrációjuk nincs. Ennek ellenére a közeljövőben – ahogy egyre több töltőállomás létesül – a számuk várhatóan növekedni fog. Javasolt továbbra is felkészülni, és beavatkozási protokollokat kialakítani, mert bár jelenleg alacsony az előfordulásuk, a technológia lassú elterjedése várható.
A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.
 |
A projektet a Miniszterelnökség és
a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|