Hírek

Hidrogén üzemanyagcellás autók – amit a tűzoltóknak tudniuk kell
2025. július 04. 08:42
Az alternatív hajtású járművek térhódítása új kihívások elé állítja a tűzoltóságokat is. A villanyautók mellett egyre nagyobb figyelem irányul a hidrogén üzemanyagcellás (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) technológiára, amely zéró emissziós közlekedést ígér – ám a tűzoltói beavatkozások szempontjából speciális kockázatokat is hordoz.

Mi az a hidrogén üzemanyagcellás autó?

A hidrogén üzemanyagcellás járművek elektromos meghajtásúak, de nem akkumulátorból, hanem üzemanyagcellából nyerik az energiát. Az üzemanyagcella a tartályban tárolt hidrogént és a környezeti oxigént vízzé alakítja, miközben elektromos áram termelődik, amely a jármű motorját hajtja. A kipufogógáz nem más, mint vízpára.

Főbb jellemzők:

  • Nagynyomású hidrogéntartályok (jellemzően 350–700 bar nyomással)
  • Az energia vízből keletkezik, vegyi égés nélkül
  • Újratöltés: mindössze néhány perc
  • Hatótáv: akár 500–700 km is lehet
  • Jelenleg még ritkák, de pl. Németországban, Japánban vagy Kaliforniában már közúti forgalomban vannak

 

A technológia előnyei – és a tűzoltói kihívások

A hidrogénüzemű járművek jelentős előrelépést jelentenek a környezetvédelem szempontjából, de a tűz- és mentéstechnikai beavatkozásokhoz új ismeretek szükségesek. A hidrogén színtelen, szagtalan és rendkívül gyúlékony gáz, amely széles koncentrációtartományban képes levegővel robbanó elegyet képezni (4%–75%).

Robbanásveszély

  • A 700 bar nyomással tárolt hidrogén szivárgása esetén akár kis mennyiségben is gyúlékonnyá válhat.
  • A hidrogén molekulái nagyon aprók, könnyen áthatolnak tömítéseken, illesztéseken – szivárgása nehezen észlelhető, mivel nincs szaga.
  • A gáz felfelé száll, és ha zárt térbe szorul (pl. alagútban, mélygarázsban), robbanó elegyet képezhet.
  • Gyulladás esetén a láng láthatatlan is lehet (UV-tartományban ég), ami különösen veszélyes lehet beavatkozáskor.

Tűzveszély

  • A hidrogénláng nagy hőmérsékletű és irányított, de alig látható.
  • Tűz esetén a tartályban lévő nagynyomású hidrogén hirtelen felszabadulása komoly veszélyt jelenthet.
  • A legtöbb járművet túlnyomás-szeleppel (TPRD – Thermally Activated Pressure Relief Device) szerelik fel, amely a tartály tűz esetén való szabályozott kiürítését biztosítja – ez irányított gázsugarat és hangos szökési zajt eredményez, amit fontos felismerni.

Speciális beavatkozási szempontok

  • Tilos közvetlenül a gázsugár irányába állni, még kiürülés alatt sem.
  • A szivárgó hidrogént speciális detektorral (hidrogénérzékelő) lehet észlelni – hagyományos gázelemzők nem minden esetben alkalmasak.
  • Áramtalanítás nem mindig elegendő – a hidrogéntartály külön kezelendő.
  • Fontos a visszagyulladás elkerülése, mivel a kiürült rendszerbe újra bejuthat oxigén.
 

Ö​sszefoglalás

A hidrogén üzemanyagcellás járművek a jövő tiszta mobilitásának egyik alternatívája, de a tűzoltók számára újfajta kockázatokat és ismereteket is jelentenek. A nagynyomású hidrogéntartályok, az égés sajátosságai, a szivárgás és a robbanásveszély különleges felkészültséget igényelnek a beavatkozók részéről. Ahogy ezek a járművek egyre elterjedtebbé válnak, a tűzoltói kiképzéseknek is lépést kell tartaniuk a technológiai fejlődéssel.

 

 

A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.

A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta