Töltési lehetőség – különféle helyszíneken
Azt, hogy a jogszabályok értelmében pontosan hol milyen töltési infrastruktúrával kell számolnunk (illetve, hogy egyáltalán milyen nyilvános parkolóhelyen lehet ilyet létesíteni), korábbi posztunkban foglaltuk össze. Az alábbiakban elsősorban áttekintjük ezeket a helyeket – fontos ugyanis megnéznünk, hogy egyes tűzeseteknél hol milyen töltési lehetőségekkel kell számolnunk.
1. Társasházi mélygarázsok
-
Jogi háttér: 2021-től kezdődően a társasházaknak lehetőségük van arra, hogy engedélyezzék az elektromos töltők telepítését. Az új lakóépületek esetén az építési előírások gyakran már előírják az elektromos töltésre való felkészültséget.
-
Döntéshozatal: A lakóközösség (közgyűlés) dönt a töltő telepítéséről, de egyes esetekben elegendő a tulajdonosi bejelentés, ha az nem érinti mások érdekeit.
-
Technikai feltételek: A meglévő elektromos hálózat terhelhetősége kulcskérdés. Sok társasházban korlátozott a villamosenergia-kapacitás, így megosztott vagy intelligens töltési rendszerekre van szükség.
2. Irodaházak, üzletközpontok mélygarázsai
-
Egyre több modern irodaház és bevásárlóközpont épít ki saját töltőinfrastruktúrát a mélygarázsban, jellemzően Type 2-es AC töltőkkel.
-
Ezek a töltők általában fizetősek, a használatuk applikáción vagy RFID-kártyán keresztül történik (pl. Mobiliti, Plugee, Volteum rendszerek).
3. Nyilvános mélygarázsok
-
A nagyobb városokban (pl. Budapest, Debrecen, Szeged) több nyilvános mélygarázs is kínál elektromosautó-töltést.
-
Ezek többsége lassú vagy közepes sebességű AC töltést nyújt, ritkábban DC gyorstöltőt is.
Kihívások és lehetőségek
-
Kihívások: meglévő infrastruktúra szűkössége, közösségi jóváhagyás nehézsége, magas beruházási költségek.
-
Lehetőségek: zöldebb mobilitás, értéknövelő hatás az ingatlanok esetén, hosszú távon költséghatékonyabb üzemeltetés.
Tűzvédelmi megfontolások
Ahogy láthatjuk, mind az infrastrukturális, mind a jogi feltételek adottak ahhoz, hogy egyre gyakrabban találkozzunk töltőoszlopokkal egy-egy mélygarázsban. Ezek pótlólagos tűzvédelmi intézkedések nélkül is felszerelhetők, mivel a töltőoszlopok tűzterhelése a garázs egészéhez képest alacsonynak minősíthető.
A nagyobb töltőinfrastruktúra többi eleme azonban már nem ilyen veszélytelen! Az ugyanis a töltőoszlopok mellett vezérlőszekrényeket, invertereket és lítiumion-akkumulátorokkal ellátott puffertároló egységeket is tartalmaz. Vagyis már egy olyan töltési infrastruktúráról van szó, ahol jelentős tűzterheléssel kell számolni.
A jelenlegi előírások szerint a garázs funkcióhoz nem tartozó helyiségeket tűzgátló módon kell elválasztani. Ennek analógiájára javasolják az elektromos töltőinfrastruktúra kiegészítő technikai elemeit, ezek jelentős tűzterhelése miatt, a garázs többi részétől megfelelő tűzgátló válaszfallal elválasztani. Ez a megoldás a beavatkozó tűzoltók védelmét és a gyorsabb beavatkozás feltételeit is megteremti.
A tűzgátló fallal elhatárolt helyiséget fel kell deríteni és az ebből való továbbterjedést meg kell akadályozni. Ha nincs ilyen építészeti elhatárolás, jelentős tűzterheléssel kell számolni az egész garázsban.
A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.
 |
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|