Hírek

Gyári oltónyílás elektromos autókhoz
2025. április 08. 14:22
Az elektromos autók tüzeinek oltását számos alkalommal elemeztük már; a hazánkban is elterjedő „lándzsás” megoldások lényege, hogy vizet juttatnak oda, ahol arra a legnagyobb szükség van (az akkucellákhoz). A Renault azonban gyári oltónyílást épít be autói padlólemezébe, ahol különleges eszköz nélkül, közvetlenül a fecskendőből lehet az akkuba juttatni a vizet. Ráadásul a licencet más autóipari szereplők számára is elérhetővé teszi. Ha elterjed, az teljesen átalakíthatja a tűzoltótechnikai eszközök piacát és az oltást (hűtést) is jelentősen megkönnyítheti. Lássuk, miről van szó.

Ahogy azt már több korábbi bejegyzésünkben kielemeztük, az elektromos autózás kapcsán a legnagyobb probléma – tűzoltási szempontból – az akku, illetve a hőmegfutásnak nevezett jelenség. A folyamatos hűtés rengeteg vizet emészt fel, ha csak a hagyományos fecskendők állnak rendelkezésre, hiszen egy-egy túlhevült akkucellához nem férünk hozzá közvetlenül.

A fentiekből az is következik, hogy a kifejezetten nagy lítiumion-akkumulátorokat, mint például az elektromos autóknál, kétféleképpen lehet hatékonyan hűteni:

  • Merítéssel. Mivel az oltósugarakból érkező hűtés pont- vagy foltszerűen érkezik, a hűtőhatás nem érvényesül a felhevült celláknál. Ezért a cellák hatékony hűtése – más módszer hiányában – csak úgy oldható meg, ha az egész akkumulátort vízbe merítjük.
  • Célzott hűtéssel. Bizonyos tűzoltó eszközök ezt a problémát úgy kerülik meg, hogy az akkumulátor burkolatát átszakítják, és a vizet közvetlenül a túlhevült cellákhoz juttatják, lényegében belülről árasztva el az akkut.

Az autógyártók az e-autók akkucelláit védeni akarják a külső behatásoktól (és egyébként főleg a víztől); a fém akkuburkolat viszont tűz esetén jelentős hátráltató tényező. A tűzoltótechnikai gyártók ezt a feladványt különféle, lassan elterjedőben lévő megoldásokkal próbálják megoldani, amelyekben közös, hogy egy specializált oltóeszköz átszakítja a burkolatot, és a nyíláson keresztül juttatja be a vizet. Ehhez azonban a tűzoltóságoknak meg kell vásárolni és üzemben tartani egy specializált eszközt.

 

Gyári oltónyílás – minden akkun

A Renault-csoport ún. Fireman Access (kb. „hozzáférés tűzoltóknak”) fantázianevű találmánya lényegében egy lyuk az akkuburkolaton (illetve egy másik a jármű padlólemezén), amely közvetlen hozzáférést biztosít az akkucellákhoz. Normál esetben az akkut értelemszerűen védeni kell a víztől, ezért az akkun lévő nyílást fedőkorong zárja le. A fecskendőből érkező, magas víznyomás ereje képes ezt a korongot kimozdítani, a nyíláson keresztül pedig a víz szabadon beáramolhat a cellákhoz – így lényegében a hatékony oltáshoz nem szükséges különleges eszköz.


Az első ábrán látszik a lyuk elhelyezkedése, a második ábrán a padlólemezbe vágott nyílás van, míg a harmadik, felülnézeti ábra mutatja a padlólemezbe vágott nyíláson keresztül azt a fedőkorongot, amelyet a víznyomás elmozdíthat.

 

Ingyenes licenc

Önmagában a találmány megléte is rendkívül érdekes, de idén februárban a Renault-csoport hivatalos közlése szerint a találmányt minden autóipari szereplő számára ingyenesen hozzáférhetővé teszik. A licenc igénybevételének feltétele az, hogy a Fireman Access minden fejlesztését meg kell osztani a licencközösség többi tagjával.

Mindez tűzoltók számára azért érdekes, mert ha a találmány elterjed, az gyakorlatilag jócskán megkönnyítheti az elektromos autók oltását, hiszen legtöbb esetben speciális eszközök nélkül megoldható a hűtés.

 

A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.

A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta