Hírek

Elektromos hajók a Balatonon – Mit tehetünk, ha tűz van?
2024. február 22. 07:25
Egyre gyakoribb a legkülönfélébb funkciójú és teljesítményű elektromos hajó megjelenése a Balatonon. A rendkívül széles modellválaszték mellett nehéz a tűzoltói szempontból fő jellemzőket összefoglalni, ennek ellenére kísérletet teszünk rá, hisz egy beavatkozást nagyban segítheti mindez.

Méret és teljesítmény

Alapvetően szénszállal erősített műanyagból készülnek, a szénszálakat műanyagba ágyazzák be, ezzel adva nagy szilárdságot a szerkezetnek, aminek köszönhetően kiváló mechanikai tulajdonsággal rendelkeznek. Ugyanakkor nagyobb hőhatásra e szerkezeti anyagok égnek. A hajók belső terében jelentős mennyiségű kárpitozott szerkezeti rész (ülő és fekvőfelületek) növeli az éghető anyagokat.

Méreteiket tekintve a hajók hossza általában 4 m-től 16 méterig terjed. A hagyományosan motorcsónakoknak nevezettektől a kabinos hajókig (Yachtok) terjed a skála. Ezeken kívül számos vitorlás hajó készül elektromos motorral kiegészítve, vagy utólagosan ezekkel átalakítva.


Kisebb elektromos meghajtású motorcsónak

Itt most nem tárgyaljuk az egyre változatosabb formában megjelenő elektromos vízi játékokat.

A hajók számunkra az éghető anyaga mennyisége, vagyis a méretei (hosszúság, szélesség, súly), a mentendő személyek száma (kapacitása) és az akkumulátorának teljesítménye, valamint ezek kialakítása alapján értékelhetők. További szempont a fekvőhelyek száma, amely jellemzően 2 – 6 fő.

Pl. Méretek:

Hossz

9.90 m

Szélesség

3.20 m

Motor

90 Kw

Kapacitás

10 fő

Súly

3900 kg

Akkumulátor

120 kWh

            

Hossz

9,75 m

Szélesség

2,95 m

Motor

55 / 110 Kw

Kapacitás

max 9 fő

Súly

2000 kg

Végsebesség

30 km/h

Ezeket a hajókat általában alapos előzetes tesztek alapján, a legkorszerűbb hidrodinamikai programok használatával, kifejezetten elektromos hajtásláncra optimalizálva tervezték és építették. Ugyanakkor találkozhatunk utólagosan elektromos hajtásra átalakított hajókkal, amelyekre az előzetes modellezés, valamint tesztelés nem jellemző, így a tűzveszélyességük is nagyobb.

 

Az elektromos hajó felderítése során fontos

  • az akkumulátor helyének meghatározása (Ez az elektromos hajtásra tervezett hajóknál szinte mindig a hajófenéken van elhelyezve.) Ugyanakkor az átalakított vitorlásoknál elő fordul, hogy az orrészben, vagy hátsó kabinban kap helyet az akkumulátorcsomag, vagy annak egy része.
  • a főkapcsoló helyének megállapítása
  • a kábelezés vezetése, és ebből az erősáramú rész meghatározása (Mi marad áram alatt?)
  • a búvónyílás(ok) helye, működése
  • az akkumulátortér kialakítása, űrtartalma. (Az oltóvízszükséglet meghatározásához nagyon fontos az elválasztott térrészek felderítése, mert az oltóvíz szükségletet ezek összessége határozza meg.)

Az akkumulátor rendellenessége működés közben többnyire előbb érzékelhető, a beépített korszerű elektronika riasztást ad, ilyenkor még nem kérnek tűzoltói beavatkozást. Azonban, ha az elektronika nem képes a melegedést kezelni és időben riasztást kapunk, aztán gyorsan odaérünk, akkor még időben érkezünk ahhoz, hogy csak melegedésre, vagy már kisebb égésre számíthatunk.

 

 

 

Sorba kötött akkumulátorok egy hajó padlólemeze alatt Az akkuk közel vannak a fedélzethez, tehát könnyen olthatók

 

Mire számíthatunk?

  • A szeparátor sérülése esetén rövidzárlat keletkezik és nő a hőmérséklet, nő a nyomás, végül felhasad az akkumulátor, mérgező és gyúlékony gázok szabadulnak fel.
  • Ha az akkumulátor pólusai fémtárgyhoz érnek, akkor is keletkezhet hő, illetve kifolyhat az elektrolit és szintén mérgező és gyúlékony gázok szabadulnak fel.
  • Túltöltést az elektronika figyeli és korlátozza, de ha az akku ezzel nem rendelkezik, vagy a töltő meghibásodik hasonló veszély léphet fel! Azaz szén-dioxid gáz fejlődik és a gázfejlődés addig növeli a belső nyomást, amíg a burkolat megreped.
  • Külső sérülés esetén kifolyik az elektrolit, akkor meggyulladhat, illetve éghető gázokat fejleszt.
  • A hajó berendezéseinek tüze átterjed az akkumulátorra.

Mindegyik esetben, az akkumulátortérben, a búvónyíláson keresztül kell beavatkozni. Célszerű az akkumulátort befogadó fenéktér kialakítását felderíteni, mivel ezek többször bordázottak, így a hűtésnél a bordázat segítheti az oltóvíz mennyiségének korlátozását. 

Az akkumulátorok vagy a hajófenék teljes területét vagy csak egy részét töltik ki. Ezt fontos, de nem könnyű felderíteni mivel sokszor csak korlátozottan látható a búvónyílásból a belső tér.

 

 

 

Hajóakkumulátorok, áramtalanító kapcsolóval Ülőfelület, alatta az akkumulátorok szerviznyílása

 

Javasolt oltóvízellátás

  • Nyílt vízen az oltáshoz használt hajóra helyezett kismotorfecskendővel, vízszivattyúval, vagy úszószivattyúval
  • Partközelben, kikötőben gépjárműfecskendővel vagy vízszivattyúval.

 

Javasolt megoldás

  • Nyílt vízen vagy kikötőben egyaránt fontos a hajó eltávolítása, elvontatása a szomszédos hajóktól és más gyúlékony szerkezetektől, anyagoktól, lehetőleg sekély vízbe.

 

 

 

 

Az akkumulátor nagyon nehezen elérhető helyen van (segítőnk felül mutatja, mit kell nézni)… …és az akkumulátort tároló rekesz is nagyon szűk, így az oltás hatékonysága erősen kétséges

 

Tűzoltási lehetőségek

  1. Elsődleges teendők
  • A hajón lévő személyek felderítése és kimenekítése
  • Az esetleges gázpalackok, valamint üzemanyag tartályok felderítése és eltávolítása.
  • A Li-ion akkuk bomlástermékei mérgezőek, ezért légzőkészülék használata kötelező.
  1. Milyen oltási mód lehet hatásos?
  • Az oxigén elvonáson alapuló lezárás (Korlátozottan hatékony, mert a lítium-ion akkumulátorok égésének sajátossága, hogy az anód és katód bomlása során oxigén szabadul fel.)
  • A hőmérséklet csökkentésén alapuló hűtés (közvetlenül az akkumulátorba, vagy az akku cellákra irányítva)
  • Az éghető anyag eltávolítása (ez csak a mozdítható tárgyakkal, bútorzattal lehetséges)
  1. Kikötőben, az akkuk töltése közben
  • Ilyenkor az elsődleges a terület áramtalanítása, amitől külön is írunk.
  1. Zárt hajótérben
  • Hőkamera, távhőmérő vagy hőfényképezőgép használata a felderítéshez.
  • A hajótérben lévő akkumulátor füstölése, vagy égése esetén a tűzoltás, különösen oltólándzsával hatékony lehet, azonban az oltás a beavatkozókra nézve többnyire veszélyes, mert a búvónyílásokon keresztül a menekülés feltételei nem biztosítottak.
  • Ez az oltási mód a kezdeti fázisban akkor alkalmazható, ha 2 fő elfér a hajótérben és a búvónyílás mérete a teljes védőfelszereléssel történő beavatkozáshoz megfelelő és közvetlenül a fedélzetről nyílik. Ekkor a beavatkozókat teljes védőfelszereléssel és kötélbiztosítással lehet leengedni a tűzoltásvezető mérlegelése alapján.
  • Ha speciális oltólándzsa nem áll rendelkezésre, vagy az alkalmazása veszélyes lenne a beavatkozókra nézve, akkor a beavatkozás három részre osztható:
    • tűzoltás,
      • egy sugárcső készenlétbe állítva a tűznek a hajótestre vagy a berendezési tárgyakra történő továbbterjedésének megakadályozására;
      • egy sugárcső az akku vízzel történő oltására, a sugarat felülről az égő cellákra irányítva és egy-egy cella feltöltését követően tovább haladva;
  • hűtés
    • az akkumulátortest vízzel történő hűtése, a merevítő falak és bordázat kihasználásával, így csökkenthető a felhasznált oltóanyag mennyisége.
    • a hűtés eredményének hőkamerával, hőfényképpel történő ellenőrzése.
  • akkumulátor eltávolítása
    • a hajó kivontatása a partra, kikötőbe és ott a károsult akkumulátor kiemelése a hajótérből. Ezt hajózási szakemberek végezhetik tűzoltói felügyelettel és közreműködéssel.
    • A sugárvezető és a beavatkozók részére biztonságos oltási pozíciót és gyors visszavonulási lehetőséget kell figyelembe venni.
    • A fedélzetről történő oltásnál, hűtésnél a búvónyíláson keresztül lehet célzottan beavatkozni.
  1. A nyílt hajófelületen
  • A hajó megközelítésével a fedélzeten látható felületen égő tűz gyors oltása. Ehhez gyorsjáratú hajó alkalmazása, illetve a Balatonon a Vizimentők hajójának riasztásával, amelyet úszószivattyúval láttak el.
  • A könnyen éghető anyagok, mozdítható, kárpitozott bútorok gyors eltávolítása.
  • A hajótérben keletkezett tűz esetén közvetlenül a fedélzetről történő beavatkozással.
  • A tűznek az akkumulátorra való továbbterjedésének megakadályozása fontos szempont, ezért a támadó sugarakat is ennek alárendelve kell bevetni és lehetőség szerint az akku védelmére egy védősugarat is célszerű alkalmazni.  

 

 

 

A fedélzetbe süllyesztett akkumulátortér már valamivel nagyobb… …az oltási munkák a fedélzet felől támadva, felülről az akkuteret elárasztva elvégezhetők
 

A fotózási lehetőséget a WIA Elektromos Yahtok gyártója biztosította.

 

A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.

A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta

 


 


 

Kapcsolódó képek:

Elektromos hajók a Balatonon – Mit tehetünk, ha tűz van? Elektromos hajók a Balatonon – Mit tehetünk, ha tűz van? Elektromos hajók a Balatonon – Mit tehetünk, ha tűz van?
>>> További képek a galériában <<<