| 
            	 Szertár 
	- A szertár kapuinak zárását és a hőszigetelését, valamint a nyílászárók állapotát érdemes megvizsgálni, s ezzel egyidejűleg a téli időszakban a szertár temperálását biztosító fűtést is ellenőrizni kell.
 
	- Ha ez utóbbi nem biztosítható, akkor nincs más választás, mint a víz leeresztése.
 
	- Hólapátok, seprűk, jégkaparók és jégtisztító oldat, vontatókötelek és indítókábel biztosítása.
 
 
A jármű téli felkészítése 
	- Évszaktól függetlenül: a fékrendszer, a futómű, a szellőzőrendszer működőképessége. Ellenőrizzük vagy ellenőriztessük a fékbetétek, a féktárcsa, a fékdob állapotát (kopottságát), valamint azt, hogy megfelelő-e a fékfolyadék szintje.
 
 
Az abroncsok 
	- Téli gumi – száraz és vizes úton is rövidebb fékutakat ad a téli gumiabroncs, de jeges útfelületen különösen nagy a különbség. A kötelező minimális bordamélység 4 milliméter.
 
	- A guminyomást érdemes kéthetente ellenőrizni és a megfelelő értékre beállítani.
 
	- A guminyomást a gyári értékre állítsuk be, ez biztosítja a megfelelő tapadást az utakon.
 
	- A nagyobb tapadás érdekében a gyári értéknél alacsonyabb 0,5 barral guminyomás nem jó megoldás, mert rosszabb lehet a jármű úttartása, és növelheti a fogyasztást.
 
 
  
Ablakok, ablaktörlő 
	- Ellenőrizzük a lapátok állapotát, ha a lapát csíkot húz, netán radíroz az ablakon, kopott, töredezett, akkor le kell cserélni.
 
	- A szélvédőre fagyott jeget ne az ablaktörlővel, az ablakfűtéssel olvasszuk le. A jégkaparó, jégoldó jó megoldás, s gyorsíthatjuk a leolvadást, ha a téli ablakmosóból öntünk egy keveset a szélvédőre.
 
	- Ablaktörlőnk élettartamát növelhetjük, ha télen fűtetlen szertárban meggátoljuk a szélvédőre fagyását, annak felhajtásával, vagy papír aláhelyezésével.
 
	- Ellenőrizzük a szélvédőmosó folyadékot, szükség szerint cseréljük le télire.
 
 
Akkumulátor 
	- Az akkumulátor ellenőrizése: megtisztítani a korróziótól, kontaktspray-vel befújni, vagy zsírral, glicerinnel megkenni a sarukat. Három év felett teljesítménymérés, nagyon nagy hidegben ugyanis 50 százalékkal csökkenhet a teljesítménye.
 
	- Mivel az önkéntesek gépjárművei zömében rövid távokat mennek, ezért szükésges az időnkénti töltés, mert nem fog tudni feltöltődni. A töltéshez vezérelt töltőt ajánlott használni, ugyanis a túltöltés is árt az akkumulátornak.
 
	- Míg ma már jellemzőbbek a zárt cellás akkumulátorok, de a klasszikus nyílt cellásoknál az is ellenőrzendő, hogy a cellákban az elektrolit-folyadék szintje ellepi-e az azokban lévő fémlemezek tetejét.
 
 
Hűtővíz, olaj 
	- A hűtővizet is ellenőrizni kell: mínusz 20-25 fok körül van a legalacsonyabb hőmérséklet, ezért ennél 5 fokkal hidegebb időjárást is elviselő fagyállóval kell feltölteni a rendszert.
 
	- A hűtőfolyadékot két-három évente teljesen le kell cserélni, mivel a korróziót meggátoló adalékok mellett olyan összetevői is vannak, amelyek kenést biztosítanak a vízpumpának. Ha a hűtőfolyadék túl öreg, akkor az savassá válva korrodálhatja a hűtőrendszert.
 
	- Tél előtt a hűtőfolyadék fagyáspontjának mérése, refraktométerrel. A folyadék mínusz 30 Celsius fokos fagyálló legyen.
 
	- Ha nem elég alacsony a hűtőközeg dermedéspontja, akkor kemény hidegben a megfagyó folyadék szétrepesztheti a hűtőt, kilökheti a motorból a fagydugót, de bajt okozhat akkor is, ha a rendszerben csak jégkása, vagy kisebb fagyrög alakul ki.
 
	- Olaj: rendszeresen ellenőrizni kell az olajat és az olajszintet, és ha szükséges, akkor cseréljünk vagy cseréltessünk le az olajat. Utántöltésnél arra kell figyelnünk, hogy a megfelelő, az előzővel azonos specifikációjú olajat öntsünk a rendszerbe.
 
 
Zárak, tömítések 
	- A zárakat is fel kell készíteni a hidegre: jégoldó spray-vel olajozzuk meg őket az első hajnali fagyok előtt.
 
	- Az ajtók gumitömítését is rendszeresen ellenőrizni kell, és ahhoz, hogy tartósak maradjanak, tisztítás után szilikonnal vagy glicerinnel át kell kenni ezeket.
 
 
Látni és látszani! 
	- A tűzoltó gépjárműfecskendők legfontosabb szabálya: a téli hosszú éjszakák, és a köd miatt fontos a „látni és látszani” elv érvényesülése. Az autó lámpáit mindig tisztítsuk meg, és ellenőrizzük, hogy minden izzó működik-e?  Legyen a járműben izzókészlet is.
 
	- Ellenőrizzük és használjuk a jármű megvilágítását és baleseteknél a terelő, villogó elemeket.
 
 
Legyen a járműben: indítókábel, jégoldó spray, jégkaparó, hóseprű, hólapát, pokróc, vagy takaró, szükség szerint hólánc, gyufa vagy öngyújtó, rádiós töltő és autós telefontöltő. 
  
            	 |